A nppel tzn-vzen t!
http://www.online.rtlklub.hu/auto/teszt/?id=060522 2006.06.30. 08:21
Ez a Suzuki, ez a Suzuki… A Swift utn gy tnt, hogy taln nem szokik le a normlis autk gyrtsrl, de az SX4 szertefoszlatta e remnyeinket. Mindazonltal nem rossz kocsi.
Ahogy a becsletes krumplileves, rntott szelet s somli galuska ideje lassan lejr a gasztronmiban, helyettk pedig brokkolikrmlevest, tortillt, gung-bao csirkt meg crme caramelt vesznk magunkhoz, gy a magukra ad autgyraknl is a vghez kzeleg a ferdeht-szedn-kombi feloszts a palettn. Az olyan behatrolhatatlan stlus jrmvek, mint a Mercedes-Benz R-osztly, a Subaru Forester, vagy a Fiat Panda Cross j tvlatokat nyitottak. Remljk, rvidesen a nagyszris gyrtk is rllnak a kabri-pickupok, terep-sportkocsik, avagy a lnctalpas luxuslimuzinok gyrtsra. De lehetnk akrmennyire ironikusak ezekkel a hagyomnyokat lbbal tipr jrmvekkel, hrom dolgot nem szabad elfelednnk: 1) volt id, amikor a kombikat s terepjrkat is furcsllotta a kzvlemny; 2) egyik-msik jfajta tpus kivl htkznapi hasznlhatsga azt mutatja, hogy megszletsket nem kizrlag marketingszempontok diktltk; 3) az j krelmnyok egszsges eladsai jelzik, hogy a np rmmel veszi a knlat sznesedst.
 |
 |
Az SX4 kis hromszg-ablakai valamelyest javtanak a vastag A-oszlop miatti nehzkes kiltson |
Magasabb az sszkerkhajtsos SX4. A GS nev cscsfelszereltsgre utalnak az alufelnik s a tetsnek |
Mrpedig ki rtene jobban a np megszltshoz – a nagy profikat, Gy. F.-et, illetve O. V.-t termszetesen kizrva a versenybl –, mint a Suzuki? A mr kicsit a minknek is mondhat cg az utbbi idben sorra mutatta be ltalnos kategrikba fesztvassal sem beszorthat jrmveit: a Jimny mikroterepjrt, a Wagon R+ gurul cipsdobozt, a magasra sikeredett Liant, amely szednknt elmegy norml autnak, de kombiknt inkbb egy kompakt buszlimuzin, illetve az Ignist, amelyet zsugortott szabadid-autnak szntak, m magyar npautv vlsnak folyamatban behatrolhatatlan, magastott mini lett. Mr csak az j Swift tartotta bennnk a lelket, hogy a Suzuki taln nem kdorog el vgkpp az ismert csapsokrl – erre bemutatta ezt, itt.
 |
 |
Tl sok a fekete fellet, ezrt viszonylag komor a bels. De a kemny manyagok egszen biztosan tartsak, s nem piszkoldnak |
Csak a drga kivitelekbe jr az ilyen ttrt huzat, emelhet ls |
Ha valaki nagyon akarja, az j SX4-et be tudja ugyan prselni a kompakt SUV-ok csoportjba – de akrcsak Hamupipke testvreinek a lba, ez is vresen kerl ki az erltetsbl. A hagyomnyos szabadid-autknl ugyanis az j Suzuki autszerbb. Kisebb a tbbinl, finom, gmblyded vonalaival, lejts motorhzfedelvel meg sem prbl fenyegetnek tnni. Sok kivitele eleve csak elskerk-hajts, a SUV-os emelt, parancsnoki lshelyzet pedig itt maximum nhny centi pluszt jelent a Skoda Octavia 4x4-hez kpest. Jobban is tesszk, ha az SX4-et egy olyan kompakt ferdehtnak tekintjk, amelynl bizonyos ttelek megltrt – emelt futm, kapcsolhat sszkerkhajts – felldoztak nhny, ma elterjedt szerelvnyt – pldul felrrt sem rendelhet bele kt dimenziban llthat kormny, esszenzor, vagy ppensggel tolatradar. Az SX4 egy tlagosnl tgasabb csaldi tajts, tlagosnl kisebb csomagtartval. Mellesleg tlen is el lehet vele menni Selmecbnyra.
 |
 |
 |
Minden SX4 automatikus hfok-, vetiltor-, befvsi irnyszablyzs klmaberendezssel kszl, csak a GC nem |
Egyszer a kivitele ugyan, de ez mgiscsak egy fedlzeti szmtgp hmrvel s fogyasztsmrvel! |
Elrebillentve ktkerk-hajtsos, kzpen 4x4-es, rug ellenben htranyomva zrdik a hts tengely hajtsa |
Ehhez a szerephez igazodik az ra, amely a ktkerk-hajtsos, trheten felszerelt, 1,5 literes benzinessel szerelt GC esetben csak 2,7 milli, de a hat lgzskkal, hfokszablyzs klmaberendezssel, kulcs nlkli bejutst s indtst lehetv tev tvirnytval s knnyfm felnikkel elltott, sszkerkhajtsos, 107 lers, 1,6-os GS mr 4,5 milli forint. SUV-szinten ez abszolt mltnyos r, de a tbbi, sszkerkhajtsos, als-kzpkategris kocsi sem kerl ennl kevesebbe.
Kt vezrmtengely, vltoz szelepvezrlssel, hengerenknti befecskendezssel: az SX4 1,6 literes motorja felvonultatja a mai modern technikkat, de nincs benne egyedi megolds – gondolunk itt az elektromos szelepvezrlsre, vagy a kzvetlen benzinbefecskendezsre. Mint minden Suzuki-motor, ez is egszen biztosan tarts lesz, ezrt legfeljebb csak ponnak j az SX4 auts krkben terjed neve: „Hzzukki Esikszt!”.
Az SX4 4x4-rendszertl nem kell hasra esni. Van egy kznsges, keresztben elhelyezett hajtslnca ell, amelynek a vltjbl kivezettek egy kardnt a hts differencilmhz (ez mr plusz ttel). A kardntengelyt egy elektronikusan mkdtetett kuplung szaktja meg, amely, ha az els kerekek kiprgnek, automatikusan zrdik, st, a rendszer egy kzifkkar mellett elhelyezett kapcsolval fixre is sszezrhat, ha valami szorultabb helyzetbl kell kikecmeregni. Sokoldal, pofonegyszer, s a csszs fldt/havas emelked jelleg feladatok legyrshez teljesen alkalmas kipts.
Japn autnl nehz kifogst tallni, ha a trolhelyek kialaktst nzzk. Az SX4 sem vall szgyent: a kzpkonzoljn poharaknak mlyeds, a hamutart helyn mobiltart, afltt pedig fedeles reg is akad (1. kp), az ajtzsebeiben pedig tovbbi palackok helyezhetk el (2. kp). A kzifkkar mgtt egy tovbbi vly a htul lk pohrelhelyezsi lehetsge – m itt vigyzni kell a mretekkel, mert a vezet knyke vltskor az ide helyezett magasabb trgyakat kmletlenl felbortja. A csomagtart oldalban pedig kln felkapcsolhat lmpa is van (3. kp).
Az autt vezetni kzel olyan, mint a benzines Swiftet. Adott a kis fordulaton kiss gyenge, de kihzatva jl erre kap motor, az lvezetes, pontos vlt s kormny, a nem tl kemny, de ers tapossra hatsos fk, valamint a Swiftnl amatrbartabbra hangolt, enyhn alulkormnyzott, emiatt meglehetsen bolondbiztos futm – mindez elg is egy kis lvezkedshez. Az els lslapok szge eltalltabb, mint a Swift, a htul lk padja pedig magasabban van az elsknl, emiatt innen sznhzas kilts nylik a forgalomra.
 |
 |
 |
Kevs als-kzpkategris autban van ennl pontosabb vlt. Igen, a BMW 1-est is belertve |
A msodik sor lsei magasabban vannak az els szkeknl. Kivl a helyknlat, s remek innen a kilts elrefel |
Suzukis megolds: az lsek kln-kln teljesen elrebillennek, gy sk felletet kaphatunk | A rugzs feszes, de soha nem bntan az, a klnfle menetzajok pedig mr viszonylag kis sebessgektl hallhatak, igaz, a temp nvekedsvel nem ersdnek fel drmai mdon. Kisebb zrgsek, a szemre s tapintsra is alacsonyabb sznvonal manyagok persze elruljk, hogy az SX4-et nem kerl sokba ellltani, de a bizalomgerjeszten (s suzukisan) masszv mechanika, a kocsi tgondoltsga, gyes formja, korrekt megoldsai vonzv teszik. Terepjrshoz persze nem elg nagy a hasmagassga s rvid az egyes fokozata, de amolyan nyzni val, szerethet mindenesknt kivlan bevlik.
Ami tetszett
A rendkvl kzvetlen, termszetes mkds, a j helykihasznls az utastrben, a knyelmes lsek, az egyszersgben gyes hajtslnc, az gyesen talakthat csomagtart, valamint a bsgesen mrt extrk figyelembevtelvel kapott kedvez r
Ami tetszett volna
Ha a csomagtart legalbb szz literrel tgasabb, ha a manyagok egy kicsivel jobb kivitelek, ha a kormny ki- s befel is llthat lett volna, nemcsak fel s le. Valamivel nagyobb nyomatknak, vagy egy olcsbb dzelverzinak is rltnk volna
H/Sz/M (mm) |
4140/1755/1620 |
Hengerrtartalom |
1586 cm3/benzines |
Teljestmny |
79 kW (107 LE)/5600 |
Nyomatk |
145 Nm/4000 |
Vgsebessg |
170 km/ra |
Gyorsuls 0-100 km/rra |
11,5 s |
Tesztfogyaszts |
8,7 l/100 km |
Hattvolsg |
574 km |
Alapr |
4 550 000 Ft |
Tesztaut ra |
4 550 000 Ft |
Tes
Nem, ez nem, azaz dehogynem, ez tnyleg egy msfajta SX4! A nagy tesztnkben szerepl aut a Suzuki s a Fiat koopercijban kszlt, ugyangy, ahogy az ebben a lapszli jegyzetben lthat, m Fiat-emblms, Sedici nev modell is. A technika java rsze mindkettnl a Suzukitl szrmazik, de az 1,9 literes dzelmotor pldul a Fiat. Mind a „japn”, mind pedig az „olasz” verzi a Suzuki Esztergomi gyrban kszl, de Magyarorszgon csak az SX4-et forgalmazzk majd.
http://www.online.rtlklub.hu/auto/teszt/?id=0605223724
|