Suzuki SX4 1.6 GS 4x4: A megasztr
automotor.hu 2006.06.30. 08:10
Akkora, mint az Ignis, kedves, mint a Swift, no s 4x4-es, mint egy Vitara: az SX4 a Suzuki kvintesszencija. Kicsi, szerny s megfizethet, ezltal kvnatos trgy a nagykznsg szmra. Olyannyira, hogy megjelense ta a gyr komoly gondokkal kzd az ignyek kielgtse tern.
Meglep, hogy nem az alapmodellek minslnek hinycikknek, a np pont a nlunk jrt 4x4-esbl krne mg. Az SX4 sszkerkhajtsi rendszere nem egy technolgiai bravr, egy szimpla viszkkuplungra bztk a nyomatk elosztst. Hasznlata nem ktelez, a kzifkkar melletti gombbal vlaszthatunk a szzszzalkos elskerkhajts, a szksg esetn a hts kerekekre is ert juttat ngykerkhajts s az 50:50 szzalkos els-hts nyomatkeloszlst biztost md kzl. A h s a latyak mr a mlt, gy nem sikerlt tkletesen feltrkpezni a 4x4 ltjogosultsgt, de sros terepen rezheten knnyebben boldogult a mszssal, ha a hts kerekek is jtkban voltak. Aszfalton a kanyarokban rzkelt stabilitst nvelte az sszkerkhajts. Alapveten azonban semmi gond az aut egyenslyval, gy az id nagyobb rszben 2WD llsban maradt a kapcsol. Az SX4 igazn kezes brny.
 |
 |
| Magassgt s a rvid tengelytvot kivlan ellenslyozza a precz bellts futm. Egyrtelmen az aut biztonsgos kezelhetsgn volt a hangsly, kemnyek a rugk, ez rossz tfelleten pattogssal jr, viszont a karosszria dlse egyltaln nem "fjdalmas". A kormny nem tl kzlkeny, de hajszlpontos, mr-mr igazi szrakozs egy hegyi szerpentin lekzdse, rendkvl preczen terelgethet az aut. Csak a fkkel kell vigyzni, a sr taposs egy id utn elhalvnytja a fkhatst. A vltkar knnyen mozog, viszonylag rvid utakat kell megtenni a fokozatok kztt, a kuplungpedl hossz tja pedig kis megszokst ignyel. Vezetsi szempontbl az SX4 ers ngyest rdemel.
A ruha is teszi
A 4x4-es hajtst kizrlag a terepes kls kiegsztkkel egytt lehet megvsrolni. zls krdse, nekem jobban tetszik sallangok nlkl, br az erdsz ruhja is vonzza a tekinteteket, szemmel lthatan mindenkit rdekel Esztergom legifjabb gyermeke. Aranyos a formja, gyesen egyenslyoz a kisautsg s a mini terepjrsg kztti senki fldjn, a nagy vegfelletek pedig nem hagyjk, hogy a beltr feketesge gyszosnak tnjn. A karosszria merevsghez a vaskos tetoszlopok is hozzjrulnak, cserben j sokat elvesznek a lttrbl. Klnsen a sztgaz A-oszlop kellemetlen, balos kanyarban szinte semmit sem ltni az v bels oldalbl. A magas csomagtrajt is sokat kitakar, konkrtan mindent. A mgttnk ll tvolsgt csak tippelni lehet, parkolskor legtbbszr jl jtt volna egy spolva segt berendezs. Kritika rheti mg a hts ablaktrlt, mivel csak szk svban trl. GS kivitel tesztautnkban szmos felszerels dolgozott a
 |
 |
| knyelemrt, ez jobban, amaz rosszabbul. J rzssel tlttt el, hogy ellrl, oldalrl s fellrl is lgzskok vdenek. Ritkn volt szksg a blokkolsgtlra, a felras ESP kimaradt az autbl, de nem is hinyzott. Kulcs nlkli nyits s indts is kerlt az autba, de a megoldst kicsit bonyolultnak rzem. ll egy tvirnytbl, mely magba foglal egy valdi indtkulcsot, a gyjtskapcsol rsbe helyezett lkulcsbl s a kilincseken tallhat extra gombokbl. Ha zsebnkben a tvirnyt, a puha gomb megnyomsra nylnak-reteszeldnek az ajtk, a foglalat elfordtsra pedig beindul a motor. Bizonyos helyzetekben azonban mintha kis szabotrk bjtak volna a rendszerbe, volt olyan, hogy nem akart kinylni a csomagtrajt, s olyan is, hogy az indtbtykt nem sikerlt elforgatni a dugban val lefullads utn. Hosszabb id alatt nyilvn meg lehet szokni, de egy ht alatt nem sikerlt tkletesen sszebartkoznunk. |
Langyos fnyek
A rvid tengelytv miatt muszj volt magasra helyezni az lseket, igazn sportos pozcit teht nem lehet kialaktani, de a kormny fggleges llthatsgval knyelmess tehet a vezeti testhelyzet. A mszerfal egyszersge sem bnt, taln csak a szln tallhat kr alak s a kzps, ngyszglet lgbemlk kztt mutatkozik nmi diszharmnia. A fekete kapcsolk kzl kiemelkednek a klma pirosas httrvilgts forggombjai, ezek egy nagyobb kategrij, drgbb autban is jl mutatnnak. Sajnos a hozzjuk kapcsold rendszer ereje kevske az igazn hatkony htshez, egyszeren nem kpes jghideg levegt termelni, pedig nem volt knikula. A frissen tvett tesztautban semmit sem lttam a piros fny LCD-kijelzkbl, de aztn a kormnytl balra megtalltam az Illumi
 |
 |
| Cancel felirat gombot. Ez arra szolgl, hogy jszakai vezetsnl a httrvilgts ne gesse ki a szaruhrtyt, mrskli a mutatk fnyerejt. Hasznos, br adott esetben becsaps. Kicsit dobozosan szl a hifi, m praktikusak a kormnyra helyezett kezelgombok. Ketten egsz jl el lehet frni htul is, br nagy terpeszkedsre nem rdemes szmtani. A 60:40 arnyban osztva dnthet hts lstmla mgtt 270 liter jut a csomagoknak, ami egy ktgyermekes csald ignyeinek bizonyos helyzetekben kevs lehet. Az lstmlk lehajtsval 625 literre bvl a hely, mg ha az llapokat is felhajtjuk az aljukra szerelt heveder megrntsval, ,majd az els fejtmlkhoz ktzzk ket, kicsivel tbb mint egy kbmteres raktrrel gazdlkodhatunk. A kzpkonzoli trolk hinyt az els lsek alatti tlck s a pohrtartk enyhtik. Puritn megkzelts, de ergonmia szempontjbl jl kialaktott utastr vrja az rdekldket. Az SX4-gyel j egytt lni. Aranyosan nz ki, egszen jl megy, lvezetes az irnytsa. Vrosi forgalomra tkletes, a parkolsi mizrit leszmtva. Kanyargs hegyi utakon lvezetes, autton megfelel tartalkokkal br. Autplyra kicsit gyenge a 107 lovas 1,6-os motor. 110 km/ra felett elfogy a lendlete, nehezen birkzik meg a magas pts kasztnival. Az utasflkt r hanghatsok is felersdnek ennl a tempnl, elg komoly szlzajt kelt a nagy homlokfellet s az ajtbl kilg, elefntfl mret, elektromos mozgats visszapillant tkr. Ehhez mg hozzjn a motor hangja, ami 4000-es fordulat felett mr ersen vonyts, hosszabb tvon hatodik fokozatrt vagy nagyobb hengerrtartalomrt imdkozik az ember. A tesztnk sorn mrt 8,6 literes tlagfogyaszts abszolt elfogadhat rtk, s tudatosan takarkos vezetssel valsznleg majd’
 |
 |
| egy literrel cskkenthet is. Az urbnus vagy termszetjr modell vlasztsa zlstl fgg, a hajtslnc s az rkpzs tekintetben vitatkoznk a Suzukival. Nagyjbl mindenki egyetrt abban, hogy a ktkerkhajts, 1,5 literes benzinessel felszerelt alapmodell 2,7 millis ra nagyon kedvez. Mg az is elmegy, hogy a felszereltsggel trtn jtszadozs kzben tovbbi egymilli forint is elkltdik, ha extrzni kezdjk a fapados bzist. Az mr sokkal furcsbb, hogy az 1,6-ost mirt pozicionlta ennyire magasra a gyrt, amellett, hogy szk keretek kz szortotta a vlasztkot: elvihet 4,1 millirt automata vltval, vagy mint esetnkben, 4x4-es kivitelben, kzi kapcsolssal 4 550 000 forintrt. A kett kombinlsra vagy alacsonyabb felszereltsgre ezzel a motorral nincs lehetsg. Ezek okn az rlistrl inkbb kt msik vltozatot javasolnk. Az 1.5 GLX-et, amely klmval 3,3 milliba kerl, vagy a kevsb felextrzott, de optimlisan motorizlt dzel GC vltozatt 4,1 milli forintrt. Vagy sokat jrnak terepen?
Gruber Gergely, fot: Hilbert Pter
WWW.AUTOMOTOR.HU
|