Suzuki SX4 (2006)
www.totalcar.hu 2006.06.29. 22:32
jra elpusztult egy magyar aut az NCAP kezei kztt. Az SX4 az ell lk szmra pontra, illetve szzalkra azonos vdelmet nyjt, mint a Swift. A pontszm mr nem, de a csillagok szma a gyermekvdelem s a gyalogosgzols versenyszmban is megegyezik a kistestvrvel.
Frontlis s oldals tkzsvdelem |
 |
 |
 |
 |
 |
Gzolsi rizikfaktor |
 |
 |
 |
 |
Gyermekbiztonsgi vdelem |
 |
 |
 |
 |
 |
Teszteredmnyek: sszests: 29 Frontlis: 11 (69%) Oldals: 18 (100%) Biztonsgiv-emlkeztet: 0 Gyermekbiztonsg: 30 (61%) Gyalogosbiztonsg: 22 (61%)
 Akrcsak korbban a Swiftet, az SX4-et is a szuperminik kz osztotta be a minst intzet. A legjabb Mi Autnk ngycsillagos eredmnye tavaly ilyenkor mg tlag feletti lett volna, mra azonban a Grande Punto, az j Clio, az j Yaris s a Peugeot 1007 tcsillagos hullma magasabbra tette a mrct. (Az illendsg kedvrt meg kell emltennk, hogy az els tcsillagos szupermini a Renault Modus volt, 2004-ben.) A Peugeot 207 is t csillaggal vgzett a minap. Mrpedig az SX4 se nem olcsbb, se nem kisebb, csnybb, vagy ignytelenebb ezeknl az autknl: embereljk meg magunkat, s mondjuk ki: ha a mi kutynk klyke is, ez az eredmny azrt nem olyan nagyon hdej.
 |
 |
 |
Srls eslye a sofrn frontlis tkzs esetn |
Srls eslye az utason frontlis tkzs esetn |
Srls eslye a sofrn oldaltkzs esetn |
Az EuroNCAP 1,6 literes benzinmotoros SX4-eket vsrolt a tesztre, fronthajtssal, ABS-szel, tmegk gy 1185 kilogramm volt. Az autkban kt front-, kt oldal- s kt fggnylgzsk vrta a dummy-kat, az els biztonsgi veket erhatrolval s elfesztvel is felszereltk. A kls hts lseken ISOFIX-kapcsokat s fels rgztsi pontokat is tallni.
Ahogy ez ilyen sok lgzskkal felszerelt aut esetn vrhat volt, a frontlis tkzs hzta le az tlagot. Ebben a versenyszmban 69%-os teljestmnyt produklt az aut. Pedig a kasztni kitartott: az A-oszlop mindssze ht, a kormny 16 millimtert mozdult el htrafel. A nem tl j eredmny oka fknt az volt, hogy a vezet feje nmileg lecsszott a lgzskrl. Az ell lk mellkasn eltr terhelsi rtkeket mrtek, a slyosabb szortst killt utas adatait vettk alapul a vgs pontszm megllaptshoz.
A vezet baba, ha tudna beszlni, a 64 km/h sebessggel lezajl karambol utn trdt s combjt fjlalta volna leginkbb. A kzpkonzol, a gyjtskapcsol felfogatsa, a kormny magassgllt karja sszehangolt tmadst intzett az als vgtag ellen. A pedlok kzl egyedl a kuplung rendetlenkedett, hat centit mozdult htra, 28 millimtert pedig felfel.
Tovbb rontott szemnk fnynek eredmnyn, hogy a biztonsgi v bektsre figyelmeztet hangjelzs az EuroNCAP flnek tl halk volt. A maximlis fokozaton zemel szellztet ventiltor mr kpes elnyomni a csipogt. A Suzuki az NCAP tancsra a kzeljvben hangosabbra lltja a jelzt.
 Mintha mi sem trtnt volna Az NCAP szabvnyai szerint lezajl oldals tmadsok ellen (a msik aut 50, a pzna 29 km/h sebessggel csapdik a vezet oldaln az ajtba) maximlis vdelmet, 100 szzalkos biztonsgot garantl. A lgzskok rendesen nyltak, az oldalmerevts kitartott, az illusztrcin a bbu felstestt, fejt nem kellett a megnyugtat zldnl riasztbb sznnel kisatrozni.
Az SX4 els utaslsre tilos menetirnynak httal fordtott gyereklst, hordozt ktni, ugyanis az utaslgzsk nem kapcsolhat ki. Az NCAP ugyancsak csvlta a fejt, amikor azt tapasztalta, hogy a napellenznek csak a kls oldalra kerlt figyelmeztet cmke, radsul a legtbb autban jval tbb nyelven olvashat a szveg. A Suzuki azt grte, hamarosan kijavtja ezt a hibt.
Ha azonban a szl htra kti be gyerekeit, azok nem vgnek neki rossz esllyel egy nem kvnt auts kalandnak. Az ISOFIX-csatokkal rgztett Britax-Rmer szkekben a msfl s hromves gyermekmakettek ha nem is elhanyagolhat, de mindenkpp kibrhat mrtk terhelsnek voltak kitve, legalbbis a tesztkrlmnyek kztt. A hrom csillag a mezny tlagnak als tartomnyba pozicionlja az SX4-et.
A Suzuki az els gyrtsi vben 10 000 SX4-et kvn rtkesteni a magyar piacon. gy ht nem rt, ha tudjuk, miknt viselkedjnk, ha a zebrn az MP3-lejtsz fldugjn egyszerre csak thatol a borzaszt fkcsikorgs, s felnzve egy negyvennel neknk ront pldny csinos orrt ltjuk. Combcsontunk valsznleg mindenkpp eltrik, erre ne legyen gondunk, a motorhztet le nem fogja kmlni. A jobb fnyszr fltt azrt van egy puhbb folt, prbljuk abba az irnyba lendteni lbainkat az tkzs eltt.
Dolgunk innentl egyszer: mindssze arra kell vigyznunk, hogy lehetsg szerint maradjunk a jrm kzpvonalban, a srhnyk fels pereme ugyanis tl kemny, a hajltott acllemezzel nem versenyezhet az emberi porhvely. Fejnket kellemesen puha fogadtatsban rszesti majd a Mi Autnk, klnsen szvmelenget ltvny az illusztrcin a szlvdkeret szokatlanul lgy als vonala.
WWW.TOTALCAR.HU
|